همه چيز در مورد برند شخصي (پرسونال برندينگ)

۱۱ بازديد

برند شخصي يا personal branding  چيست ؟

اين روزها با گسترش شبكه هاي اجتماعي واژه پرسونال برندينگ personal branding  يا برندسازي شخصي (برندسازي) يكي از دغدغه هاي افراد براي رشد كسب و كار و ايجاد شهرت شده است. اما تكنيك ها و استراتژي هايي در حوزه مديريت و روانشناسي بايد اتخاذ شود تا بهترين نتيجه را گرفت. تبليغات هدفمند و ايجاد كمپين هاي مختلف و استفاده از تكنيك هاي ماركتينگ، همه خبر از رقابت كسب و كارها در اين زمينه دارند.

در اين ميان مربيان و كوچ هاي مختلفي در زمينه بيزنس كوچينگ و لايف كوچينگ خدمات مفيدي را ارائه ميدهند. جف بزوس بنيانگذار آمازون در اين رابطه مي گويد: “اگر مي خواهيد بدانيد برند شخصي چيست، ببينيد پس از ترك اتاق، افراد در مورد شما چه ميگويند.”

اجازه بدهيد واژه برند شخصي را با مثالي توضيح دهم. لطفا به كلمات زير توجه كنيد و به محض ديدن هر يك از آنها تصويري كه در ذهن شما شكل مي گيرد را مرور كنيد.

ماشين

فوتباليست

نوشابه

خواننده محبوب

تلفن همراه

با شنيدن اسم ماشين، كدام برند يا مارك خودرو در ذهن شما تداعي شد؟ آيا برندهايي مانند بنز، بنتلي، بي ام و و… در ذهن شما شكل مي گيرد؟ با شنيدن نام فوتباليست چي؟ فوتباليست هايي مانند رونالدو، زيدان و…

شايد اين مثال، يك ديد كلي از پرسونال برندينگ به ما بدهد. اگرچه اين واژه در ظاهر پيچيده و مشكل به نظر ميرسد اما بايد توجه داشت اگر اصول كلي مشتري مداري و انديشيدن بجاي مشتري را مد نظر بگيريم به نوعي برند شخصي خود را رشد داده ايم. بسياري از دوره هاي مهندسي فروش و بازاريابي عصبي به ما كمك مي كنند تا برند خود را در ذهن مشتري ماندگارتر كنيم تا محصول و خدمات ما را به رقيبمان ترجيح دهد.


اصلي ترين گام هاي ايجاد برند شخصي 

اگر قصد ايجاد يك برند شخصي قوي را داريد، در زير ما اصلي ترين گام هاي ايجاد برند شخصي را جمع آوري كرده ايم كه مي توانيد با مطالعه و عمل به آنها يك برند شخصي قدرتمند براي خود ايجاد كنيد.اين يك فرآيند يك شبه نيست و اهداف و خصوصيات براي همه متفاوت است. كل اين فرايند را مي توان به سه گام تقسيم كرد:

۱- ساخت يك برند اوليه

۲- ايجاد اعتبار براي برند شخصي
۳- كسب فرصت هاي تجاري

گام اول:ساخت يك برند پايه

يك حساب كاربري آنلاين ايجاد كنيد كه صلاحيت هاي شما را تقويت كند.هنگامي كه كسي به دنبال شماست بايد حضور قوي شما را با محتواي تازه در حوزه تخصصتان ببيند. به منظور دستيابي به اين هدف، شما بايد:


پيدا كردن نتايج جستجو در مورد خود

قبل از شروع به ساخت يك برند شخصي، ابتدا بايد بدانيد در نتايج جستجو كجا قرار داريد. و ديگران وقتي به دنبال شما هستند چه چيزي را مي بينند. آيا نتايج جستجو آنها را به يك مقاله از دوران دبيرستان شما در ۱۲ سال پيش كه در وبلاگ خود گذاشته ايد مي رساند يا بهيك محتواي تازه و قوي در حوزه تخصصتان؟

در مورد چيزي كه مربوط به خودتان پيدا ميكنيد نگران نباشيد. قبل از اينكه بتوانيد يك استراتژي مناسب براي برند شخصي ايجاد كنيد، بايد هرچيزي را كه در وب در مورد شما وجود دارد را بدانيد.

اكنون وقت آن رسيده است تا دارايي هاي خود را به نمايش بگذاريد.شما مي توانيد شرح مختصري از برند شخصي و زندگي خود را بنويسيد و از اين بيوگرافي در پروفايل هاي شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنيد.زماني را براي نوشتن در مورد اينكه چه كسي هستيد و آنچه مي خواهيد از طريق برند شخصي خود برجسته كنيد اختصاص دهيد.

براي داشتن يك برند شخصي آنلاين ابتدا بايد يك پايگاه قوي از سايت ها و پروفايل ها بسازيد و سپس با حفظ محتوا در طول زمان آن ها را براي موتورهاي جستجو بهينه كنيد.اين شامل داشتن تركيبي قوي از وب سايت هاي شخصي و پروفايل هاي شبكه هاي اجتماعي شامل توييتر،فيسبوك، پينترست،اينستاگرام،لينكدين و … مي باشد.

بهينه سازي برندشخصي خود براي موتورهاي جستجو

براي بهينه سازي سايت هاي موجود و پروفايل هاي شبكه هاي اجتماعي براي موتورهاي جستجو و افرادي كه به دنبال شما هستند نكات زير را رعايت كنيد.


۱- از نام كامل خود در تمام پروفايل ها و دامنه ها استفاده كنيد.

۲- اطلاعات تمام پروفايل ها را به طور كامل پر كنيد.

۳- در صورت امكان محل سكونت خود را وارد كنيد.

۴- از كلمات كليدي مرتبط با حوزه تخصصتان استفاده كنيد.


گام دوم :ساخت اعتبار براي برند شخصي

از برند شخصي خود استفاده كنيد تا بتوانيد جايگاهي معتبر در نشريات و رسانه هاي اجتماعي داشته باشيد. براي ايجاد اعتبار براي برند شخصي خود به موارد زير عمل كنيد.

۱- نوشتن مطالب مفيد در زمينه فعاليتتان

۲- ارسال محتوا در روزها و ساعت هاي مناسب با توجه به موقعيت جغرافيايي خود
۳- استفاده از ابزارهاي مديريت شبكه هاي اجتماعي براي اشتراك گذاري راحت تر محتوا
۴- ارتباط با افراد برجسته و موفق در حوزه تخصصتان،اين ارتباط به تاييد برند شخصي شما منجر مي شود.
۵- بروز رساني مرتب پروفايل هاي خود و ايجاد محتواي تازه براي سايت و وبلاگ خود
۶- كسب لينك از سايت هاي معتبر براي وب سايت يا نمايه شبكه هاي اجتماعي خود
۷- گسترش مخاطبين و نگه داشتن آن ها

گام سوم:كسب فرصت هاي تجاري با برندسازي شخصي

در بازار رقابتي امروز، داشتن يك برند شخصي قوي از الزامات مي باشد.كسب درآمد از شبكه هاي اجتماعي را مي توان مهمترين رويدادي دانست كه با توسعه شبكه هاي اجتماعي در جهان به وجود آمده و تركيبي از فعاليت هاي اجتماعي مجازي يا بازاريابي و فروش آنلاين است. واقعيت اين است كه شبكه هاي اجتماعي و نفوذ هر چه بيشتر آنها در ميان كاربران مختلف در تمام نقاط دنيا باعث شده است كه اين شبكه ها به ابزارهايي مناسب براي تبليغات و تجارت الكترونيكي تبديل شوند.با فعاليت در وب و شبكه هاي اجتماعي مي توانيد بسياري از  فرصت هاي ناب تجاري را بدست بياوريد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.