9 ترفند براي ساخت يك هويت برند قوي

۴۴ بازديد

 

9 ترفند براي ساخت يك هويت برند قوي

 

يكي از مهم ترين مواردي كه براي شركت ها اهميت دارد، هويت برند و چگونگي ساختن آن مي باشد. هويت برندي كه شما مي سازيد بر روي موفقيت درازمدت شركت شما تاثيرات بسيار زيادي مي گذارد. همچنين هويت برند مي تواند در ميزان جلب مشتريان به شركت شما پارامتر تاثيرگذاري باشد. بنابراين شما براي اينكه ميزان مشتريانتان را افزايش دهيد و همچنين براي اينكه از رقبايتان جلو بزنيد چاره اي نداريد جز اينكه هويت برند مناسبي براي خودتان بسازيد.

برندينگ براي يك شركت خيلي بيشتر از تنها يك نام است. در حقيقت برندينگ را مي توان به صورت تركيبي از احساسات و شور و حال و "ندا"ي برند شما تعريف كرد. ندايي كه شما از آن استفاده مي كنيد تا به عنوان يك برند با مخاطبينتان ارتباط برقرار كنيد در حقيقت تقريبا شبيه به همان "نداي" انساني مي باشد. بنابراين هويت برند شما موضوعي بسيار مهم است كه شما بايد به آن توجه زيادي كنيد. در اين پست قصد داريم تا 9 نكته را به شما ارايه كنيم كه شما با عمل كردن به آنها مي توانيد هويت برندتان را بهتر تعريف كنيد.

1) مخاطبين هدف خودتان را هم از درون و هم از بيرون بشناسيد

در صورتي كه مي خواهيد برندينگ را به صورت باكيفيتي انجام دهيد اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه مخاطبين خودتان را هم از درون و هم از بيرون بشناسيد. شما با برندينگ در حقيقت با اين افراد حرف مي زنيد بنابراين بايد بدانيد كه اين افرادي كه مي خواهيد با آنها حرف بزنيد چه افرادي هستند. وقتي كه آنها را به خوبي بشناسيد، مي توانيد به درستي نيازهايشان، خواسته هايشان، چيزهايي كه برايشان خوشايندتر است را بشناسيد و سعي كنيد تا با زبان خودشان با آنها حرف بزنيد.

اما براي اينكه مخاطبين خودتان را بشناسيد چكار بايد بكنيد؟

بهترين كار اين است كه به تحليل هاي آماري مراجعه كنيد. شما براي اينكه يك درك درستي از اينكه مشتريان هدفتان چه افرادي هستند داشته باشيد بايد حتما تحليل هاي آماري از آنها انجام دهيد تا با اين جامعه آماري بيشتر آشنا شويد. براي اينكه چنين تحليل هايي را انجام دهيد گزينه هاي مختلفي روي ميز است به عنوان مثال مي توانيد از نظرسنجي ها استفاده كنيد و يا به مراكز آمارگيري مراجعه كنيد و كارهايي از اين قبيل.

2) به "نداي" برند توجه ويژه اي داشته باشيد

همانطور كه در بالا اشاره شد، نداي برند يكي از مهم ترين بخش هاي كار برندينگ است و شما براي اينكه برندتان نداي قوي داشته باشد بايد تلاش كنيد تا تمام پارامترها را در كنار هم قرار دهيد. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه وقتي كه شما مي خواهيد برند خودتان را تعريف كنيد و آن را توليد كنيد، يكي ازمهم ترين شيوه هاي انجام دادن اين كار اين است كه يك صداي مناسب براي برندتان داشته باشيد. همچنين خيلي مهم است كه چگونه مي خواهيد با مشتريان و مخاطبين هدف صحبت كنيد. نداي برند بخش جدايي ناپذيري از شخصيت و هويت برند است كه ارتباط مستقيمي هم با مشتريان دارد. نداي برند شما بايد داراي ويژگي هاي زير باشد:

- بايد دوستانه باشد

به گونه اي كه مخاطبين را به خودش جلب كند

- نبايد خيلي پيچيده باشد

تا مخاطبين گيج نشوند

- بايد راهگشا باشد

به گونه اي كه مخاطبين بدانند كه داستان كلي برند شما از چه قرار است

- بايد جذاب باشد

تا مخاطبين احساس كنند كه نسبت به آن جذب شده اند.

در صورتي كه نداي برند شما تمام ويژگي هاي فوق را داشته باشد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه در كار بازاريابي موفق شويد!

3) هويت برند را براي خودتان مشخص كنيد

قبل از هر چيزي شما بايد يك ديدگاه درستي نسبت به هويت برند خودتان داشته باشيد. در صورتي كه شما هويت برند خودتان را هم نشناسيد، چگونه مي توانيد برندتان را براي ديگران تبليغ كنيد و كاري كنيد كه آنها برندتان را بشناسند؟ چنين چيزي محال است و شما بايد تمام تلاش خودتان را بكنيد كه هويت برندتان را براي خودتان به صورت تمام و كمال همراه با تمام جزئيات مشخص كنيد.

براي اينكه يك درك درستي نسبت به هويت برند خودتان داشته باشيد، بهترين كار اين است كه در ابتدا "ارزش" هاي برند خودتان را براي خودتان مشخص كنيد. ارزش هاي برند بايد يكي از مهم ترين اولويت هايي باشند كه شما در برندتان بكار مي بريد. در صورتي كه شما ارزش هاي برند خودتان را هم نشناسيد، پس چگونه مي توانيد به ديگران اين ارزش ها را نشان دهيد؟ بنابراين قدم اول براي اينكه برند خودتان را به خوبي بشناسيد اين است كه ارزش هاي آن را براي خودتان مشخص كنيد و آنها را بشناسيد.

4) سعي كنيد با زبان مخاطبين با مخاطبين سخن بگوييد

يكي از استراتژي هاي مهم برندينگ اين است كه شما بايد سعي كنيد تا با زبان خود مشتريان با آنها سخن بگوييد. اين موضوع باعث مي شود كه آنها بهتر "نداي برند" شما را بشنوند. در صورتي كه شما بدانيد كه چطور با مشتريان صحبت كنيد بهتر است؛ در اين صورت مي توانيد يك ارتباط معني داري را با آنها برقرار كنيد و به اين شيوه مي توانيد اثرات بسيار بادوامي را بر آنها بگذاريد. شما بايد كاري كنيد كه مخاطبين شما را "درك" كنند در غير اين صورت نمي توانيد آن طور كه بايد و شايد با آنها ارتباط برقرار كنيد.

وقتي كه شما با زبان مخاطبين هدف با آنها حرف مي زنيد، آنها احساس مي كنند كه شما حقيقتا دوست آنها هستيد و دوست داريد تا به آنها خدمت رساني كنيد. در صورتي كه اگر نداي برند شما به گونه اي باشد كه آنها شما را درك نكنند، احتمال اينكه نتوانيد با آنها ارتباط برقرار كنيد خيلي بيشتر مي شود بنابراين نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه تعداد مشتريانتان زياد شوند.

5) هرگز فراموش نكنيد كه: "مشتري پادشاه است!"

براي چه اين برند را ايجاد كرده ايد؟ براي چه اين شركت را تاسيس كرده ايد و اكنون داريد آن را بازاريابي مي كنيد؟ پاسخ اين سوالات مستقيما به مشتريان مرتبط مي باشد. شما اين شركت را راه اندازه كرده ايد براي اينكه با مشتريان تعامل داشته باشيد. به بيان واضح تر، شما شركت را تاسيس كرده ايد براي اينكه به مشتريان خدماتي ارايه كنيد و يا براي آنها فرآورده هايي را ارايه نماييد. بنابراين نبايد فراموش كنيد كه "مشتريان شما، پادشاه هستند!"شما بايد كاري كنيد كه آنها بيشترين رضايت را داشته باشند. به اين دليل كه اصلا كل بوجود آوردن اين تجارت و ايجاد اين برند براي آنها مي باشد!

پس بايد سعي كنيد تمام تلاشتان را بكنيد تا اين مشتريان از شما راضي باشند. يكي از مهم ترين نكته هايي كه در اين زمينه بايد درنظر داشته باشيد اين است كه شما به عنوان يك بازارياب بايد به گونه اي برندينگ و بازاريابي را انجام دهيد كه احساس كنيد همه چيز را از ديد مشتريان مي بينيد. در حقيقت شما بايد از پنجره چشمان مشتريان اين كار را انجام دهيد. در اين صورت شانس موفقيت شما خيلي زياد مي شود! در غير اين صورت بايد تلاشتان را بيشتر كنيد!

6) سعي كنيد براي برندينگ از ابزارهاي مختلف استفاده كنيد

اين روزها براي انجام دادن كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي شيوه هاي مختلفي وجود دارد. بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي، بازاريابي با استفاده از وب سايت ها و بازاريابي با استفاده از ايميل، نمونه هايي از شيوه هاي انجام كار هستند. اگر شما مي خواهيد در اين كار موفق شويد و تبديل به يك بازارياب خوب شويد كه بتوانيد به خوبي كار برندينگ را انجام دهيد؛ بهتر است كه از تمام اين روش ها استفاده كنيد. به عنوان مثال در صورتي كه مي خواهيد با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كنيد، بهترين كار اين است كه از تمام شبكه هاي اجتماعي استفاده كنيد. يعني هم با استفاده از اينستاگرام به بازاريابي بپردازيد هم با استفاده از توييتر اين كار را انجام دهيد و هم با استفاده از فيسبوك و غيره. همچنين بهتر است علاوه بر همه اين ها از وب سايت هم به عنوان ابزار مفيدي براي بازاريابي استفاده كنيد. در صورتي كه بتوانيد كار بازاريابي را به اين شيوه انجام دهيد، احتمال موفقيتتان نسبت به زماني كه تنها از اينستاگرام استفاده مي كرديد خيلي بيشتر مي شود.

7) برند خودتان را از آن چيزي كه هست، بالاتر نبريد!

از ديگر نكته هاي بسيار مهمي كه شما در زمينه بازاريابي بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه نبايد برند خودتان را از چيزي كه هست بالاتر ببريد. اين كار منجر مي شود كه شما نتوانيد در كارتان موفق شويد. بهترين كاري كه مي توانيد در اين زمينه انجام دهيد اين است كه دقيقا همان چيزي كه هستيد را نشان دهيد و نه بيشتر! (و البته نه كمتر!!!) در اين صورت احتمال اينكه بازارياب موفق تري شويد بيشتر است. مردم دوست ندارند كه شما به آنها دروغ بگوييد. در صورتي كه حقيقت را به آنها بگوييد آنها اين حقيقت را مي پذيرند و قبول مي كنند. اما در صورتي كه به آنها دروغ بگوييد و خودتان را از چيزي كه هستيد بالاتر نشان دهيد آنها شما را نمي پذيرند و همچنين انجام اين كار باعث مي شود كه حتي به حرف هاي درستي هم كه شما در اين زمينه مي زنيد اعتقادي پيدا نكنند. بنابراين سعي كنيد حرف هاي درست و حقيقي بزنيد و سعي نكنيد كه در برندينگ خودتان را از آن چه كه هستيد بالاتر بگيريد.

8) به "محتوا" توجه زيادي بكنيد

برندينگ زماني باكيفيت است كه شما محتواي مناسب و باكيفيتي را به مشتريان ارايه كنيد. اگر محتوايي كه شما به آنها ارايه مي كنيد محتواي مناسبي نباشد نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه اين برندينگ برايتان فايده اي داشته باشد. افرادي كه كار برندينگ را انجام مي دهند بايد بدانند كه تنها در صورت توليد محتواي مناسب است كه مي توانند از اين طريق به موفقيت برسند.

وقتي كه از طريقي (به عنوان مثال از طريق شبكه هاي اجتماعي و يا از طريق وب سايت) بازاريابي مي كنيد، سعي كنيد محتوايي كه توليد مي كنيد راهگشاي افرادي باشد كه آن را مي خوانند. به عنوان مثال فرض كنيد كه شما شركتي هستيد كه قطعات كامپيوتري توليد مي كند. در اين صورت بهتر است كه براي اينكه در كار بازاريابي براي اين شركت موفق شويد، در كنار تبليغاتي كه انجام مي دهيد يك محتوايي هم توليد كنيد كه در رابطه با آموزش قطعات مختلف كامپيوتر (و يا آموزش هاي مختلف ديگر) باشد. در اين صورت است كه شما مي توانيد انتظار داشته باشيد كه در انجام دادن اين كار موفق شده ايد به اين دليل كه آنها دوست دارند تا در كنار محتواي تبليغاتي شما، محتواي آموزنده هم وجود داشته باشد.

9) به فيدبك ها اهميت دهيد

فعاليت شما در زمينه برندينگ بايد يك فعاليت پويا باشد. به اين معني كه وقتي كه شما براي شركتتان تبليغ مي كنيد، بايد اين كار را به صورت پويا انجام دهيد و به انتقادات و پيشنهاداتي كه از هر طرف به شما مي رسد توجه كنيد. شما بايد هر چند وقت يك بار شيوه بازاريابي و برندينگ خودتان را مورد آزمايش قرار دهيد و سعي كنيد تا ببينيد كه نقاط ضعف اين شيوه كجاست. از آن جايي كه شما اين كار را براي مشتريان انجام مي دهيد بنابراين در صورتي كه مي خواهيد در كار موفق شويد بايد حتما به نظراتي كه آنها در رابطه با شيوه برندينگ شما مي دهند توجه ويژه اي داشته باشيد. شما بايد هر چند وقت يك بار از آنها درباره شيوه انجام كارتان نظرخواهي كنيد و سعي كنيد تا اين نظرات را مورد بررسي قرار دهيد تا بتوانيد به شيوه برندينگ دلخواه آنها نزديك تر شويد. توجه كردن به اين فيدبك ها يكي از مهم ترين و ضروري ترين كارهايي است كه شما به عنوان فردي كه مي خواهد كار برندينگ يك شركت را انجام دهد بايد به آن توجه داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.