چگونه تجارت خود را براساس بودجه برند (تجاري) سازي نماييد!

۱۰ بازديد

 

چگونه تجارت خود را براساس بودجه برند (تجاري) سازي نماييد!

 

در بازاريابي كلمه‌ برند (علامت تجاري) به وفور استفاده مي شود مانند: برند برجسته، برند شخصي، برند ناشناخته و … . اما در تجارت معني آن همچنان نامفهوم است. اين كلمه شامل چه چيزي هايي است؟ آيا براي دانستن آن بايد يك متخصص را به كار گرفت؟ آيا برند سازي (تجاري سازي) گران قيمت است؟ در پاسخ به سوال آخر بايد گفت: نه. تجاري سازي پرهزينه نيست و راه هاي خلاقانه‌ زيادي هست كه مي توان اين كار را بدون صرف هزينه‌هاي كلان انجام داد و برخي مواقع حتي به صرفه جويي مالي نيز كمك مي‌كند. با خواندن مطالب زير مي بينيد كه امروزه چگونه مي توان برند سازي را انجام داد.

چگونه تجارت خود را براساس بودجه برند (تجاري) سازي نماييد: هفت گام راهنما

۱-تيپ شخصيتي مشتريان خود را بشناسيد.

اين موضوع تصادفي نيست كه ۸۲% شركت هاي با امتياز بالا نيز، از فاكتور تيپ شخصيتي مشتريان خود استفاده مي‌كنند- شخصيت هاي نيمه ساختگي كه در بر گيرنده‌ خصوصياتي هستند كه شما مي‌خواهيد به آن‌ها دست يابيد. نيازها، اهداف، و رفتار مشتريان بالقوه شما مشخص مي كند كه شما چگونه محصولات يا خدمات خود را ارائه دهيد. دانستن اين نكات به شما كمك مي‌كند كه بفهميد اين تيپ هاي شخصيتي از چه رسانه‌هايي استفاده مي‌كنند، چه چيزهايي محرك آن ها است و به چه سايت‌هاي اينترنتي سر مي زنند. بنابراين شما خواهيد ديد كه چگونه داشتن اين اطلاعات در به وجود آوردن و توسعه‌ يك برند موثر و متقاعد كننده كمك مي كند- اين روش به شما كمك مي كند كه به افراد مورد نظر دست يابيد.

يك راه فوق العاده براي شروع اين است كه نرم افزار رايگان Make My Persona را دانلود كنيد. اين نرم افزار با استفاده از يك سري سوالات در مورد شخصت ايده‌ال مورد نظر شما، شما را راهنمايي مي‌كند. لازم نيست كه در پاسخگويي به سوالات عجله نماييد. در واقع هدف اين سوالات اين است كه شما در مورد اينكه مي‌خواهيد چه كساني و چگونه برداشتي از شما داشته باشند، فكر كنيد پس نمي‌تواند فرايند سريعي باشد.

۲- يك هويت و نگرش را ايجاد كنيد.

زماني كه تيپ شخصيتي مشتريان خود را مشخص نموديد، برند شما كم كم مي تواند شكل گيرد. اين فرايند شامل ايجاد يك هويت-چيزي كه مردم را از ماهيت برند شما مطلع كند- و يك نگرش كه بيان شما در هر نسخه يا ارتباطات اجتماعي مي‌باشد، است.

به عنوان يك نويسنده من شخصا به ديدگاه نگرش و ايده علاقمند هستم- اما اين موضوع به چه شكل است؟ اين فرايند بي شباهت به فرايند تعيين تيپ شخصيتي نيست اما در اينجا به جاي پاسخگويي به سوالاتي در مورد مخاطبان مورد هدف، شما به سوالاتي در مورد برند خود پاسخ مي گوييد، ارزش هاي آن چيست؟ چه چيزي را ارائه مي‌دهد؟ مي‌خواهيد مردم درباره‌ آن چگونه صحبت كنند؟

بايد بدانيد كه پايه گذاري يك نگرش و ايده بسيار با ارزش است. به عنوان مثال بنياد حيات وحش حيوانات (Zoological Wildlife Foundation) را در نظر بگيريد، در مدت تجاري سازي مجدد آن فهميديم كه نگرش و ايده‌ آن در اولويت بود. نتيجه كار به اين صورت بود كه حضور اينترنتي آن از ۳۴ % افزايش يافت و تعداد مراجعات به وب سايت آن به اندازه‌ ۶۳% بيشتر شد.

۳- يك حضور اجتماعي ثابت داشته باشيد.

حال مي‌دانيم كه تيپ شخصيتي شما چه افرادي هستند و مي‌دانيم كه چه چيزي را و چگونه به آن‌ها بگوييم. اما آن ها (مخاطبان) كجا هستند؟

از آنجا كه شما تصوير شفافي از افراد مختلفي كه مخاطب شما هستند داريد، بسيار مهم است كه بدانيد اين افراد بيشتر وقت خود را در كجا سپري مي‌كنند، به خصوص در رسانه‌هاي احتماعي. ما در گذشته بيان كرديم كه دسترسي به افراد در جايي كه اكنون هستند تا چه اندازه راحت و موثر است- اين موضوع شامل رفتارهاي اينترنتي آن‌ها نيز مي‌شود. براي اين كار پيشنهاد كرديم كه سري به مركز تحقيقات رسانه‌هاي اجتماعي بزنيد. اين مركز كاربران پنج شبكه‌ اجتماعي اصلي شامل فيسبوك، پين ترست، اينستاگرام، لينكداين، و توئيتر را توصيف مي‌كند.

با دقت به اين داده ها توجه كنيد. ممكن است بيشتر تيپ هاي شخصيتي شما زمان خود را در يكي از اين شبكه ها بگذرانند. البته بايد بدانيد كه جستجو در اين بخش نبايد شما را از بخش هاي ديگر غافل كند، اين روش تنها يك پيشنهاد بود كه به شما ياد مي داد كه بيشترين مخاطبان را در چه جاهايي مي‌توانيد شناسايي كنيد. زماني كه اين اطلاعات را به دست آورديد لازم است كه آن‌ها را حفظ كنيد. تاكنون چند بار به صفحه‌ فيس بوك يك برند سر زده ايد و ديده ايد كه در سه ماه گذشته هيچ پستي نگذاشته اند؟ بارها ممكن است اين اتفاق افتاده باشد و خوب مي دانيد كه اين موضوع تاثير خوبي بر شما نداشته است. مي توان با داشتن پشتكار و برنامه ريزي صحيح براي پست‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذاريد، اين مسئله را حل نمود. اين روش در حفظ ارتباط با مخاطبان بسيار موثر است- با به اشتراك گذاشتن محتواهايي كه احتمالا در يك زمان بخصوص از سال، مخاطبان شما به آن فكر مي‌كنند اين ارتباط حفظ مي شود.

۴- وبلاگ نويسي كنيد.

قبلا راجع به اينكه وبلاگ نويسي تا چه اندازه مهم است صحبت نموده‌ايم. اين مبحث بخش اصلي متدلوژي ما براي رسيدن به هدف، خصوصاً در مرحله‌ جذب، مي‌باشد. مرحله‌ جذب مرحله‌اي است كه افراد غريبه را به بازديد كنندگان وب سايت شما مبدل مي‌كند.

در حقيقت، وبلاگ نويسي مهم ترين گام در بازاريابي به سوي هدف است و به شما كمك مي كند تا با ايجاد محتواهايي مطابق با مطالبي كه آن‌ها جستجو مي‌كنند، به مشتريان واجد شرايط مانند تيپ شخصيتي مورد نظرتان دست يابيد. به اين دليل است كه بسيار حياتي است كه وبلاگ خود را متناسب با مخاطبان خود تنظيم كنيد- زماني كه در حال نوشتن مطالب هستيد اطمينان حاصل كنيد كه محتوا مطابق با آنچه مخاطبان جستجو مي‌كنند باشد. بدون شك تيپ‌هاي شخصيتي شما به دنبال مطالبي هستند كه شما براي آن ها فراهم مي كنيد، پس تلاش كنيد كه در مورد اين اطلاعات در وبلاگ خود بنويسيد. لازم است بدانيد كه بعد از دوستان و خانواده‌ها، وبلاگ‌ها سومين منبع مورد اطمينان اطلاعات هستند. علاوه براين، اين محتواها به عنوان وسيله اي براي ترويج شبكه هاي اجتماعي شما نيز مي‌باشند و نقش بزرگي در برندسازي شما به عهده دارند. وبلاگ نويسي از نظر مالي پر هزينه نيست اما مشكل اساسي آن اين است كه بسيار زمان بر است. مانند برنامه ريزي براي حضور در رسانه هاي اجتماعي، اگر يك تقويم قابل ويرايش براي داشتن مطالب جديد و تطابق زماني براي وبلاگ نويسي هم داشته باشيد، در رسيدن به اهداف كمك كننده خواهد بود.

5- خدمات رساني به مشتريان را به عنوان يك اولويت قرار دهيد.

زماني كه نام Zappos را مي شنويم بي درنگ به ياد خدمات مشتري غير موازي مي‌افتيم. يك خرده فروش اينترنتي لباس، اين سطح از خدمات رساني را به عنوان ديدگاه و ارزش اصلي خود در تجارت قرار داده است.

چرا اين موضوع اينقدر با اهميت است؟ به عنوان مثال، براي Zappos فراهم نمودن خدمات مشتري در سطح عالي در واقع ستون اصلي برند آنها است و صرفه جويي مالي زيادي در زمينه بازاريابي و تبليغات براي آن ها دارد. چرا كه با استفاده از قدرت كلمات مشتريان كنوني و بالقوه خود كه ما آن را با نام رسانه‌هاي بدست آمده (earned media) مي شناسيم- شناختي كه شما براي آن هزينه‌اي پرداخت نكرده ايد و تنها مردم درباره نقاط قوت شما صحبت نموده‌اند- تبليغات خود را انجام مي‌دهند.

در اينجا هدف اين است كه مشتريان يا مصرف كنندگان بخاطر استفاده از خدمات شما يك تجربه لذت‌بخش به دست آورند. بنابراين زماني كه از نظر شما اين تجربه‌ لذت بخش براي مشتريان يك اولويت است پس براي مشتريان نيز به اشتراك گذاشتن آن يا صحبت كردن در مورد اين تجربه هزينه‌اي براي شما به همراه نخواهد داشت. اين موضوع مجدداً ما را به مسئله‌ اهميت هويت و نگرش (ايده) بر مي‌گرداند. وقتي كه شما اين مراحل برند سازي را مرور مي‌كنيد به ارزش‌هايي كه مايليد در آنها نمايان شود فكر كنيد. آيا خدمات عالي يكي از آن‌ها است؟ اين ارزش ها هستند كه فرهنگ برند شما را شكل مي دهند و نگرش و ايده اي را كه براي مخاطبانتان پيش بيني كرده بوديد را تحت تاثير قرار مي دهند.

6- از مزاياي تجاري سازي مشترك استفاده نماييد.

شركت‌هاي بزرگتر ممكن است دسترسي بيشتري به مخاطبان داشته باشند، اما چه چيزي را ممكن است نداشته باشند؟ زماني كه شما تازه شروع به تجاري سازي (برندسازي) مي‌كنيد ممكن است آن دسترسي را نداشته باشيد اما مي‌توانيد براي رسيدن به آن گام برداريد ولي به زمان احتياج داريد. تا آن زمان، يك راه براي اينكه مخاطبان بيشتري از وجود شما باخبر شوند اين است كه با يك برند شناخته شده و موفق شريك شويد. به ياد داشته باشيد كه در اين زمينه سراغ هر برند قديمي نرويد. ابتدا اطمينان حاصل كنيد كه نوع فعاليت اين برند با برند شما در يك راستا است. در زير پيشنهاداتي براي جستجوي يك برند همكار به شما ارائه مي شود:

- مخاطبان برند همكار خود را در نظر بگيريد. آيا اين مخاطبان به برند شما علاقمند هستند؟ آيا واقعاً براي شما امكان ندارد كه بدون اين شريك به اهداف خود دست بيابيد؟ مخاطبان تا چه اندازه به برند همكار شما اطمينان دارند؟ بايد بدانيد كه بسيار مهم است كه مخاطبان برند همكار، به شما نيز توجه داشته باشند. مردم ديگر به تبليغات سنتي و متداول اعتمادي ندارند بنابراين اطمينان يابيد كه برند همكار شما، اعتماد بي قيد و شرط مخاطبان را جلب نموده است.

- چيزي داشته باشيد كه بتوانيد به برند همكار خود پيشنهاد دهيد. آنها چه چيزي ندارند؟ توجه كنيد كه اين همكاري بايد يك تجربه برد-برد-برد براي شما، شريكتان و مشتريان باشد.

- يك برند شناخته شده و محترم غير انتفاعي را به عنوان برند همكار خود انتخاب كنيد. بايد بدانيد كه مردم روز به روز خريد هاي خود را براساس مسئوليت ها و پاسخگويي‌هاي اجتماعي انجام مي دهند. در حقيقت ۸۵ % از مردم مي گويند كه اين مشخصه باعث مي شود كه يك برند را به ديگران پيشنهاد دهند.

7- به برندسازي دست يابيد.

برند سازي به خصوص زماني كه منابع محدودي در اختيار داريد مسئوليت و وظيفه بسيار بزرگي به نظر مي‌رسد. اما همانگونه كه ديديم روش‌هاي اقتصادي زيادي نه تنها براي شروع كار بلكه براي ادامه حركت نيز وجود دارند. پس لطفاٌ از اين فرايند لذت ببريد. در نظر داشته باشيد كه بايد حدي از استراتژي نيز داشته باشيد و به اين دليل است كه ما ابزار‌هايي را براي كمك به شما ارائه داده ايم. چه گام‌هاي اوليه اي را براي برندسازي تجارت خود براساس بودجه برداشته ايد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.