ضرورت استفاده از برندينگ براي شركت ها چيست؟

۱۰ بازديد

ضرورت استفاده از برندينگ براي شركت ها چيست؟

 

برندينگ چيست؟

براي اين كه برندينگ را درك كنيد؛ بايد در ابتدا مفهوم برند را بفهميد. يك برند، همان طور كه از نامش مشخص است؛ مجموعه اي از ويژگي هايي است كه منجر مي شود كه يك شركت از شركت هاي ديگر متفاوت باشد. يك برند شامل بخش هاي مختلفي است مانند بخش نام، لوگو، تگ ها، طراحي ها و غيره.

برندينگ يك پروسه اي است كه شما ويژگي هاي مجزاي تجارتتان را به گونه اي كه به مشتريان و كاربران نشان مي دهيد كه آنها بتوانند اين ويژگي ها را بشناسند. البته انجام دادن اين كار كمي شور است و اين موضوع به اين راحتي هم كه فكر مي كرديد نمي باشد. برندينگ در حقيقت يك فعاليت تعاملي است و شما براي انجام دادن اين كار نياز داريد تا نظراتي را هم كه كاربرانتان در ارتباط با شما دارند مورد بررسي قرار دهيد. در حقيقت شما بايد يك "گوش دادن اجتماعي" Social Listening داشته باشيد تا بتوانيد ديدگاه هاي آنها را نسبت به صنعتتان درك كنيد و بدانيد كه آنها چه ديدگاهي نسبت به تجارت شما دارند.

برندينگ چه اثري بر روي تجارت شما دارد؟

برندينگ براي تجارت هاي مختلف پيامدهاي مختلفي دارد. اولين پيامد آن اين است كه شركت و تجارت شما را از شركت هاي رقيبتان مجزا مي كند. بنابراين در صورتي كه شما براي تجارت و شركتتان از برندينگ استفاده كنيد؛ بايد انتظار داشته باشيد كه از رقبايتان مجزا و متمايز شويد و مشتريان بتوانند ارزش هايي كه شركتتان دارد را به صورت متمايز و مجزا از ديگران تشخيص دهند. در حقيقت با استفاده از برندينگ است كه شما ارزش هاي منحصر به فرد تجارتان را تعريف مي كنيد و اين ارزش ها را به مشتريان هدفتان ارايه مي كنيد. به طور كلي برندينگ براي تجارت شما مزيت هاي زيادي دارد كه در ادامه به برخي از اين مزيت ها اشاره مي نماييم:

1) برندينگ از تلاش هاي شما در زمينه بازاريابي و فروش حمايت مي كند. همچنين ميزان هوشياري برند را افزايش مي دهد و منجر مي شود تا مشتريان بيشتر از گذشته برند شما را بشناسند

2) برندينگ باعث مي شود كه كاركناني كه در شركت شما كار مي كنند نسبت به تجارتتان يك ديدگاه مناسب و روشني داشته باشند و همين موضوع باعث مي شود كه فرهنگ سازماني قوي ايجاد مي شود

3) برندينگ، البته در صورتي كه به خوبي انجام گيرد؛ مي تواند براي آن دسته از مشتريان و مخاطبيني كه مي خواهند تصميم بگيرند كه آيا فرآورده ها و يا خدمات شما را بخرند يا خير، مناسب باشد.

4) وقتي كه شركت شما از برندينگ استفاده مي كند، اين كار باعث مي شود كه برند شما در خاطرات مردم باقي بماند كه همين موضوع منجر مي شود كه به اعتباري كه برند و شركت شما دارد افزوده مي شود.

به هنگام برندينگ، بايد چه المان هايي را در اولويت قرار دهيم؟

اولين جنبه اي كه به هنگام انجام برندينگ بايد به آن توجه كنيد؛ "مشتريان" است. (البته ممكن است اين موضوع را حدس زده باشيد!) مشتريان مهم ترين موردي هستند كه شما بايد به آنها توجه كنيد. شما بايد بدانيد كه به چه كساني مي خواهيد پيام بفرستيد و براي چه كساني مي خواهيد تبليغ كنيد و به طور كلي مشتريان و مخاطبين شما چه افرادي هستند. به اين دليل بايد از مشتريانتان شناخت داشته باشيد كه بايد بدانيد كه چگونه برندتان را به گونه اي تبليغ كنيد كه توجه آنها جلب شود.

بنابراين به هنگام انجام كار برندينگ بايد به اين نكته توجه ويژه اي داشته باشيد. براي اين كه كار برندينگ را باكيفيت تر انجام دهيد، بايد با يك تيم متخصص در اين زمينه همكاري داشته باشيد و سعي كنيد تا بيان مسئله را به خوبي براي خودتان مطرح كنيد و سپس سعي كنيد تا ارزش هاي هسته اي و كليدي را كه براي برندتان مطرح است و مي خواهيد با برندينگ به اين ارزش ها برسيد را مورد بررسي قرار دهيد. تمام اين جنبه ها مي توانند بر روي دارايي هاي بصري تيم بازاريابي شما تاثير داشته باشند (به عنوان مثال به هنگام برندينگ بايد به لوگويتان توجه كنيد، نوع و استايل برندتان را بايد درنظر داشته باشيد، وب سايتتان را به خوبي طراحي كنيد و غيره). همچنين بايد به موضوع "صداي برندتان" (Brand Voice) هم توجه ويژه اي داشته باشيد.

به هنگام ساختن هويت برند بايد به چه مواردي توجه كنيم؟

يكي از مهم ترين نكته هايي كه بايد به آن توجه داشته باشيد؛ توجه كردن به هويت برندتان مي باشد. هويت برند شما بايد ساخته شده از ارزش هاي شما، چگونگي ارتباط گرفتن با اين ارزش ها و اين كه چه ارزشي قرار است به مخاطبينتان دهيد و اين كه دوست داريد كه آنها چگونه با شركت شما تعاملات داشته باشند مي باشد.

همانطور كه ممكن است تاكنون حدس زده باشيد؛ اين موضوع به خودي خود اتفاق نمي افتد و ساختن يك هويت محكم برند كه نسبت به رقبايتان بهتر عمل كند و منجر شود كه آنها بهتر از شما اين هويت برند را بشناسند؛ نيازمند كار و تلاش بسيار زيادي است. شما بايد براي اين كار از روش هاي مختلفي استفاده كنيد تا ثابت كنيد كه چنين برندي را داريد. بعد از اين كار شما بايد برند خودتان را به درستي و به شكل باكيفيتي تبليغ كنيد. براي تبليغ كردن برند مي توانيد از شيوه هاي مختلف مانند بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي و بازاريابي با استفاده از وبلاگ ها و غيره استفاده كنيد.

به طور كلي تعريف "ايجاد كردن برندتان" بستگي به عوامل مختلفي دارد. به عنوان مثال شما بايد هويت تجارتتان را مشخص كنيد و مخاطبيني را براي خودتان داشته باشيد كه حقيقتا شما را بشناسند و قبول داشته باشند و به شما به عنوان يك شركت معتبر در زمينه صنعتي كه در آن كار مي كنيد اعتماد كنند. ايجاد كردن چنين اعتماد و اطميناني و رسيدن به اين ميزان از مخاطبين براي شما كار آساني نمي باشد و براي اين كه چنين اعتمادي را ايجاد كنيد بايد زحمت زيادي بكشيد و تلاش مضاعفي بكنيد. اما بدانيد كه انجام دادن چنين كاري براي شما ضروري است. به عبارت ديگر تا زماني كه شما براي برندتان يك هويت مشخص ايجاد نكنيد؛ نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در كار برندينگ هم موفق شويد.

برندينگ بايد در چه فضايي انجام شود؟

حقيقت اين است كه برندينگ بايد هميشه در هر فضايي كه شما در آن فعاليت مي كنيد انجام شود. به عنوان مثال در صورتي كه شما در فضاي توييتر فعاليت داريد؛ بايد برندينگ هم در آن جا وجود داشته باشد و انجام شود. به طور كلي بايد در كنار تمام فعاليت هاي آنلايني كه انجام مي دهيد؛ موضوع برندينگ وجود داشته باشد. خيلي مهم است كه نقشي را كه برندينگ مي توانيد در تجارت شما بازي كند را درك كنيد.

قبل از اين كه برندينگ را به صورت گسترده براي خودتان شروع كنيد، بايد با يك "نظرسنجي برند" (brand audit) شروع كنيد تا ببينيد كه به طور كلي ميزان مشهوريت برند شما تا چه اندازه است. سپس بايد سعي كنيد بررسي كنيد ببينيد كه موقعيت هايي كه شما براي گسترش برندتان و افزايش ميزان محبوبيت آن داريد كدام هستند. سپس شما مي توانيد يك استراتژي برندينگ براي خودتان ايجاد كنيد و بايد سعي كنيد تا اين استراتژي برندينگ را به صورت گسترده و در كنار همه انواع فعاليت هايي كه مي كنيد اجرا كنيد. اكنون ممكن است در اين جا براي شما اين سوال مطرح شود كه اصولي كه منجر مي شوند كه يك استراتژي برندينگ موفقيت آميز باشد كدامند؟

اصولي كه منجر به موفقيت يك استراتژي برندينگ مي باشند

وقتي كه براي برندينگ يك استراتژي تعيين مي كنيد؛ در موفق شدن آن عوامل زيادي دخيل هستند كه در ادامه به چندتا از اين عوامل اشاره مي كنيم:

1) چگونگي طرح ريزي كردن و سازماندهي كردن اين استراتژي

2) چگونگي بررسي كردن عملكرد و سنجيدن فعاليت هايي كه در اين زمينه انجام مي دهيد

3) چگونگي برخورد كردن با فيدبك هايي كه از طرف مخاطبينتان به شما مي رسد

4) چگونگي برخورد استراتژي شما با مشكلاتي كه ممكن است در سر راه برندينگ براي شما قرار بگيرد

5) چگونگي ارايه اين استراتژي در كانال هاي مختلف (مانند پلتفرم هاي مختلف شبكه هاي اجتماعي و غيره)

بنابراين در صورتي كه شما بخواهيد اين ويژگي ها و پارامترها را به خوبي درنظر داشته باشيد؛ مي توانيد كاري كنيد كه براي برندتان يك استراتژي مناسب ايجاد شود كه به شما كمك كند تا كار برندينگ را راحت تر انجام دهيد و ميزان مخاطبين بيشتري را براي خودتان داشته باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.