چطور يك بيزينس پلن براي مهاجرت بنويسيم؟
چالشهايي كه مهاجران هنگام تلاش براي راه اندازي يك تجارت كوچك با آن روبرو هستند بسيار متنوع است. البته تفاوتهاي فرهنگي، عدم وجود شبكههاي حمايتي، عدم توانايي در گرفتن وام بانكي و چالش در انتخاب شغلي مناسب در عرصه بين المللي، همگي مشكلات زيادي را به دنبال دارند. اما چالش شماره يك ممكن است عدم برنامه ريزي مناسب برنامه كسب و كار باشد.
بيزينس پلن كه به عنوان ابزاري اساسي براي كارآفريني در نظر گرفته مي شود، ميتواند به معناي واقعي كلمه كسب و كار يك نفر را متحول ساخته يا آن را نابود سازد.
نحوه نوشتن بيزينس پلن براي مهاجرت
قالب اصلي براي نوشتن بيزينس پلن مشابه است كه شامل بيانيه چشم انداز، يك مأموريت، يك برنامه مالي، يك برنامه بازاريابي و موارد ديگر. شما ميتوانيد براي نوشتن بيزينس پلن قالبهايي را با سؤالات آسان براي پاسخ به صورت آنلاين پيدا كنيد كه اين امكان را مي دهد تا خلاها را پر كنيد. اما آيا واقعاً ساده است؟ اگر چنين است، چرا برخي از برنامههاي تجاري منجر به موفقيت ميشوند، در حالي كه برخي ديگر نه؟ در ادامه مروري بر عناصر اصلي بيزينس پلن عالي ارائه مي شود.
برنامهريزي براي كارمندان
در نوشتن بيزينس پلن مرحله بعدي به پرسنل مربوط ميشود. اين مورد مشخص ميكند چه كسي شركت را اداره ميكند و نوع كارمنداني را كه استخدام خواهيد كرد، تعيين ميكند. همچنين پيش بيني هاي شما براي رشد آينده از نظر كارمندان را توصيف مي كند. غالباً وقتي در حال نوشتن بيزينس پلن هستيد، آخرين چيزي كه مردم درباره آن فكر ميكنند اين است كه "چگونه مي توانم با موفقيت كنار بيايم؟" بيشتر توجه خود را به خريد مي كنند، اما تعداد كمي از آنها براي آن آماده ميشوند. بايد براي رشد در شغل خود آمادگي داشته باشيد.
بازاريابي كسب و كار
بيزينس پلن خودتان را در اختيار داشته باشيد. برنامه بازاريابي غالباً بزرگترين موانع براي تازه واردان است. در يك كشور جديد با روشهاي مختلف انجام كارها نسبت به آنچه در كشور خود عادت كردهايد روبرو ميشويد. شما بايد با متخصصان مشورت كنيد تا ببينيد كدام روش در صنعت خاص شما كار ميكند. ارزش پولي كه براي اين قسمت اختصاص داده مي شود بسيار زياد است و بايد بر نحوه اختصاص آن مديريت كاملي اعمال شود.
بازار هدف
بعنوان يك برنامه افزودني در نوشتن بيزينس پلن، تعيين اين كه چه نقشي در بازاريابي داريد، بسيار مهم است. اين قسمت بر جنبه جمعيتي استوار است. آمار جمعيتي نوعي داده است كه براي تعيين خريدار محصول مورد استفاده قرار مي گيرد. اين آمار معمولاً مبتني بر سن، نژاد، جنسيت، وضعيت اشتغال، موقعيت مكاني و غيره است.
روانشناسي در تعيين مشتري هدف حائز اهميت است. روانشناسي در واقع نگرش مشتري، شخصيت، علايق، فعاليتها و نظرات است. تركيب اين دو باعث مي شود تا مشتري راحت تر شناسايي شده و فروش آسانتر شود. در تعيين بازار هدف بهتر است از مشاوره بيزينس پلن كمك بگيريد.
تجزيه و تحليل فعاليت تجاري
قبل از شروع هر كاري در حوزه كسب و كار و تقاضا براي پناهندگي و مهاجرت، تجزيه و تحليل مدل كسب و كار از تمامي جهات ايده خوبي است زيرا ميتوانيد بيزينس پلن خود را بنويسيد. براي كمك به اين وضعيت، يكي از اولين كارهايي كه ميتوانيد انجام دهيد ايجاد يك تجزيه و تحليل SWOT است. در يك صفحه كلمات را بنويسيد: نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهديد. سپس، زير هر كدام، آنچه را كه احساس ميكنيد براي شما و تجارت شما مهم است يادداشت كنيد. نقاط قوت و ضعف دروني بوده و به خودتان مربوط مي شوند.
در روند نوشتن بيزينس پلن بهتر است تا از نقاط قوت شخصي خود آگاه باشيد، اما مهمتر از اين، شناخت نقاط ضعف است چون اين كار به شما اجازه مي دهد تا تمامي مسائلي را كه به ارتقاي كسب و كار شما كمك كند شناسايي كنيد. مثال خوب در اين مورد، ضعف در عدم توانايي فروش است. براي كاهش اين مسئله به عنوان يك ضعف، ميتوانيد استخدام يك فروشنده را در نظر بگيريد و هزينه آن را در بودجه كارآفريني خود وارد كنيد.
فرصت ها و تهديدها مربوط به نيروهاي خارجي است كه شما هيچ كنترلي بر آنها نداريد، اما بايد از آنها آگاه باشيد. اگر تصميم به راه اندازي يك تجارت را گرفتيد، بايد يك نياز در جامعه و فرصتي براي امرار معاش را شناسايي كرده باشيد. شما بايد به همان اندازه تهديد را در جامعه در نظر بگيريد كه ممكن است مشكلاتي را براي شما ايجاد كند، مانند رقباي محلي يا تغيير ساختار كاري در يك موقعيت كاري تثبيت يافته و شناخته شده.
برنامه ريزي تجاري خود را دنبال كنيد.
با تمام اين استراتژيها و تجزيه و تحليلها، گام بعدي ايجاد يك برنامه عملي تحت اللفظي است. اين روش براي تنظيم اهداف عملياتي شما كارايي فوق العاده اي خواهد داشت. اولين قدم اين است كه اهداف خود را با شرايط و مهلتهاي زماني مشخص قرار دهيد. اما در برنامه اقدامي خود خاص و واقع بين باشيد. به عنوان مثال، در ماه اول، اهداف شما ممكن است ايجاد كارت ويزيت و شروع به طراحي وب سايت باشد. در مرحله بعد، اين امر ميتواند اولين تلاش براي بازاريابي شما از طريق شبكه هاي اجتماعي باشد. يك برنامه عملياتي بايد ماه به ماه تقسيم شود و روند كاري خود را در طي 12 تا 18 ماه آينده انجام دهيد.
براي كارآفريناني با برنامه مشخص و چشم انداز مثبت، جابجايي يا شروع كار در خارج از كشور مي تواند يك تجربه براي تغيير در زندگي باشد. علاوه بر معرفي ايده يا چشم انداز جديد به بازارهاي مختلف، ميتوانيد از تمام مزاياي تجربه يك فرهنگ و شيوه زندگي جديد و روشهاي مختلفي كه اين امر ميتواند آگاهي و بهبود بخش كسب و كار شما باشد بهره مند شويد. ساده ترين راه براي دستيابي به اين امر ويزاي كارآفريني است و گزينه هاي بسيار خوبي براي انتخاب وجود دارد. چندين دليل براي دنبال كردن ويزاي كارآفريني وجود دارد. در اين مسير توصيه ميشود از مشاوره بيزينس پلن بهره لازم را ببريد.