برندينگ بعد از كرونا با استفاده از اينستاگرام

۱۱ بازديد


چندي است كه دنيا وارد بحران جديدي شده است: بحران كرونا! اين بيماري يك بيماري فراگير شده است كه تقيبا تمام كشورهاي جهان را تهديد كرده است. دولت ها از مردم خواسته اند تا در خانه هايشان بمانند تا از شيوع اين بيماري جلوگيري شود. كرونا همه چيز را تغيير داده است به گونه اي كه بسياري از افراد فكر مي كنند اين يك برهه تاريخي است. آن ها فكر مي كنند كه تاريخ دنيا بعد از كرونا با تاريخ قبل از كرونا متفاوت مي باشد. امروزه وارد دنيايي شده ايم كه بسياري از افراد آن را به دو قسمت BC (Before coronavirus) يا قبل از كرونا و AC (After coronavirus) يا بعد از كرونا تقسيم بندي كرده اند! اين موضوع بر تمام جنبه هاي زندگي بشري تاثير گذاشته است و بسياري از بخش هاي زندگي انسان را دچار مشكل كرده است. بسياري از ورزشگاه ها تعطيل شده اند؛ تعداد بسيار زيادي از افراد در دنيا شغل خودشان را از دست داده اند و بيكار شده اند و تعداد زيادي از رويدادهاي مهم كنسل شده اند و غيره. بنابراين اين تغييرات در تمام جنبه هاي زندگي تمام انسان ها اثر داشته اند. در اين ميان، بدون ترديد استفاده از اينستاگرام براي برندينگ نيز از اين قاعده مستثني نمي باشد!

روزگاري بود كه گذاشتن پست هاي مربوط به شركت در مجالس عمومي و مكان هاي عمومي و كمپين هايي كه در آن گروه هاي مختلفي از ورزشكاران و يا هنرمندان و يا دوستان و غيره ظاهر مي شدند؛ طرفداران زيادي داشت. در آن زمان گذاشتن چنين پست هايي براي برندها هم مناسب بود و بسته به نوع برندها، چنين پست هايي چندين لايك مي گرفتند (شايد بين 10000 تا 150000 لايك) اما امروزه ديگر اوضاع به اين شكل نمي باشد. امروزه گذاشتن چنين پست هايي در اينستاگرام طرفداران زيادي را به خود جلب نمي كند.

امروزه افرادي كه پست هايي مرتبط با تصاويري كه در مكان هاي بسته گرفته شده است مي گذارند مي توانند صدها  و اي بسا هزاران لايك بگيرند. بنابراين خيلي مهم است كه برندها خودشان را با اصطلاحا روزگار بعد از كرونا (AC) تطبيق دهند و كاري كنند كه به كار برندينگشان لطمه اي وارد نشود. در صورتي كه برندها بتوانند در اين روزهاي كرونا، توجه مخاطبين را به خودشان جلب كنند؛ اين كار مي تواند دو مزيت عمده داشته باشد: مزيت اول اين كه آن ها مي توانند موقعيت خودشان را حفظ كنند و كار برندينگ را دقيقا با همان كيفيتي كه در گذشته انجام مي دادند؛ انجام دهند. و مزيت دوم اين كه وقتي كه گروهي از مردم به آن ها جلب شوند، آن ها مي توانند از اين ابزار (اينستاگرام) استفاده كنند و آموزش هاي لازم در زمان كرونا را به مردم بدهند و آن ها را آماده تر كنند. 


به نظر مي رسد كه در دوران كرونا كه مردم در خانه هستند؛ يكي از مهم ترين تكنيك هايي كه مي توان در اينستاگرام (و يا هر شبكه اجتماعي ديگري) از آن براي ارتباط گرفتن با مخاطبين و مشتريان استفاده كرد؛ تكنيك استفاده كردن از ويديوها مي باشد. به اين دليل كه در دوران كرونا، مردم چون در خانه هستند؛ نسبت به روزگاري كه در محيط كار بودند؛ براي تماشا كردن ويدوها وقت بيشتري داشتند. اما اين يك قاعده كلي نيست و هر برندي، بايد روش خودش را براي ارتباط گرفتن با مشتريان داشته باشد. ممكن است روشي كه براي يكي از برندها كار مي كند براي برندي ديگر كار نكند و يا اين كه ممكن است براي يك برند ديگر اصلا مضر و مخرب هم باشد! اين روزها كاربران شبكه هاي اجتماعي به خصوص نسبت به آن دسته از مطالبي كه در شبكه هاي اجتماعي وجود دارد و مي خواهد به آن ها بگويد كه همه چيز خوب است و هيچ اتفاق بدي نيفتاده است و يا اين كه شدت و ضرر بيماري آن قدرها هم نيست و غيره، خيلي حساس هستند و اصلا چنين مطالب و محتوايي را دوست ندارند. بلكه آن ها دوست دارند تا پيام هاي تقويت كننده روحيه ببينند و مطالبي را بخوانند كه روش ها و راه كارها مبارزه با اين ويروس مرگبار را براي آن ها مشخص كرده است.

در اين پست قصد داريم تا 5 توصيه را به برندها براي اين كه در اين دوران كه در زندگي و كار انسان ها به دليل كرونا، تغييرات زيادي ايجاد شده است؛ بتوانند با استفاده از اينستاگرام، برندينگ خودشان را همانند روزهاي قبل از كرونا ادامه دهند و با مخاطبين خودشان رابطه خوبي داشته باشند ؛ بكنيم.

1) از صحبت كردن درباره ويروس كرونا نترسيد

برندها نبايد از صحبت كردن درباره كرونا و اتفاقاتي كه در پي آن افتاده است بترسند. آن ها بايد بدون هيچ مشكلي و بدون حاشيه رفتن، اين حقيقت را با مخاطبين خودشان از طريق اينستاگرام بيان كنند. چون چشم پوشي كردن از اين واقعيت و طفره رفتن درباره آن موضوعي نيست كه بتواند گرهي از كار كسي باز كند و اين موضوع بايد به شكل آشكار بيان شود. برندها براي اين كه كيفيت برندينگ خودشان را مانند گذشته داشته باشند؛ بايد در وهله اول اين حقيقت را بپذيرند و سپس سعي كنند تا اين حقيقت را به مخاطبين هم بدون هيچ گونه مشكلي و به شكل مستقيم، بيان كنند. برندها بايد به جاي اين كه وانمود كنند كه هيچ اتفاقي نيفتاده است و پست هايي از فرآورده هاي با ظاهر زيبا را در صفحه اينستاگرامشان بگذارند؛ بايد سعي كنند تا بر اساس تغييراتي كه انجام گرفته است پست بگذارند و حتما در پست هاي خودشان به اين موضوع اشاره كنند تا كاربران و مشتريان هم احساس نزديكي با برند كنند. در واقع در چنين شرايطي مشتريان و كاربران احساس مي كنند كه برندها آن ها را دوست دارند و به فكر سلامتيشان هستند. بنابراين شما به عنوان برند مي توانيد محتوايي را بگذاريد كه شامل توصيه هايي براي چگونگي مبارزه با اين بيماري و يا چگونگي سپري كردن دوران قرنطينه باشد تا به اين شكل يك ارتباط بهتري را با آن ها برقرار كنيد و كاري كنيد كه مشتريان بدانند كه شما هم به فكرشان هستيد.

2) از مخاطبين و مشتريان بپرسيد كه دوست دارند چه نوع محتوا و مطالبي را در آينده ببينند

يكي از مهم ترين روش هاي كه مي تواني با استفاده از آن در اين روزهاي كرونايي، ميزان درگير شدن مشتريان را حفظ كرد؛ اين است كه مي توانيد از آن ها سوالاتي درباره اين كه قرا است چه نوع محتوايي در آينده ببينند بپرسيد. شما مي توانيد از آن ها سوال كنيد كه دوست دارند كه درباره پيش گيري از كرونا و روش هايي كه مي توان از اين بيماري پيش گيري كرد مطالبي را ببينند يا خير. شما مي توانيد با استفاده از اين روش ميزان درگير شدن مشتريان و مخاطبين را در كار افزايش دهيد و پست هاي اينستاگرامي بگذاريد كه در آينده آن ها بتوانند بهتر از اين پست ها استفاده كنند و نهايتا پست هايي بگذاريد كه ميزان بازديدكننده بيشتري داشته باشند. به عنوان مثال، مي توانيد از آن ها چنين سوالاتي بپرسيد: "آيا دوست داريد تا در آينده پست هايي را درباره نحوه و چگونگي مبارزه با بيماري كرونا ببينيد؟" و يا مي توانيد از آن ها سوال كنيد كه:" آيا مايل هستيد در آينده پست هايي ببيند كه در اين پست ها نوشته شده است كه چگونه روزگارتان را در قرنطينه بگذرانيد؟"

سپس سعي كنيد تا بر اساس پاسخ هايي كه از اين مشتريان و مخاطبين مي شنويد؛ پست هاي خودتان را در آينده بگذاريد. اين كار باعث مي شود كه تعداد مخاطبينتان افزايش پيدا مي كند و همچنين در صورتي كه آن ها علاقه داشتند؛ مي توانيد در زمينه چگونگي گذراندن كرونا به آن ها كمك هايي هم بكنيد.

3) سعي كنيد ويديوهاي لايو بگذاريد

يكي از بهترين كارهايي كه مي توانيد انجام دهيد؛ اين است كه ويدوهاي لايو بگذاريد. اين كار مي تواند به شما كمك كند تا مخاطبين بيشتري را به خودتان جلب كنيد. آمارها نشان داده است كه ميزان افرادي كه از ويدوهاي لايو اينستاگرام استفاده مي كنند؛ در چند هفته اخير به ميزان 70 درصد افزايش يافته است! اين به آن معني است كه استفاده كنندگان از ويديوهاي لايو در اينستاگرام نسبت به چند ماه گذشته (در زماني كه هنوز بيماري كرونا نيامده بود) تقريبا به ميزان بيش از 1.5 افزايش پيدا كرده است. بنابراين در چنين شرايطي استفاده كردن از تكنيك لايو اينستاگرام مي تواند به برندينگ شما كمك شاياني بكند.  در اين ويديوهاي لايو مي توانيد درباره بحران كرونا صحبت كنيد و يا اين كه مي توانيد درباره هر موضوع ديگري (چه مرتبط با محصولات و برندتان باشد و چه نباشد) صحبت كنيد. فراموش نكنيد كه وقتي كه مي خواهيد ويديوهاي لايو بگذاريد؛ از قبل درباره موضوعي كه قرار است در اين ويديو درباره آن بحث شود؛ صحبت كنيد و از مشتريان و مخاطبين بخواهيد تا نظراتشان را در اين باره بدهند. چون اين كار به افزايش ميزان افرادي كه ويديوها را نگاه مي كنند كمك فراواني مي كند و شما مشاهده كنندگان ويديو را بيشتر مي كند. سعي كنيد هر چند وقت يك بار اين كار را انجام دهيد و به اين روش با مخاطبين ارتباط بگيريد.

4) سعي كنيد وضعيت مخاطبين را درك كنيد

كرونا، اولين و عمده ترين دليلي است كه منجر به ايجاد شدن اين وضعيت شده است. در حقيقت كرونا يك بحران بزرگي است كه منجر به برهم خوردن نظم زندگي افراد شده است. ولي، به دليل وجود كرونا، ده ها ميليون نفر در سراسر دنيا، كه در حقيقت مريض هم نمي باشند؛ مشكلاتي پيدا كرده اند. از آن جايي كه دولت هاي بسياري از كشورها از مردمانشان درخواست كرده اند تا در خانه هايشان بمانند؛ بنابراين بسياري از مردمي هم كه به دليل بيماري كرونا مريض نيستند و مشكلي ندارند؛ با مشكلات جدي اجتماعي و مشكلاتي مانند مشكل اضطراب و غيره مواجه شده اند. اين روزها، والدين كودكان در خانه تبديل به معلمان تمام وقت شده اند (به اين دليل كه بسياري از مدرسه ها در سراسر جهان تعطيل شده است و شاگردان مجبور شده اند تا به شكل آنلاين به كار تحصيل بپردازند) و همچنين بسياري از افراد هستند كه به دليل ماندن در خانه، دچار تشويش و مشكلات رواني حاد شده اند. همچنين به دليل وجود اين بيماري، آمار افرادي كه مي خواهند خودكشي كنند هم بالا رفته است مي توان گفت كه دنيا در حال گذراندن روزهاي سختي است. بنابراين برندها مي توانند از اينستاگرام، اين شبكه اجتماعي، استفاده كنند و با درك كردن اين شرايط، به افراد كمك كنند كه وضعيت سلامتيشان بهبود پيدا كنند. آن ها مي توانند با استفاده از اينستاگرام با مخاطبين ارتباط بگيرند و در بهبود دادن اين وضعيت كوشا باشند و به آن ها كمك كنند اين دوران را راحت تر طي كنند.

5) سعي كنيد حسن نيت خودتان را نشان دهيد

اين مورد از همه موارد قبلي مهم تر است. در صورتي كه شما، به عنوان يك برندي كه مي خواهد با مخاطبينش ارتباط برقرار كند، بتوانيد از ابزار اينستاگرام استفاده كنيد تا حسن نيت خودتان را نشان دهيد؛ مخاطبينتان از شما سپاس گذار خواهند بود. به عنوان مثال شما مي توانيد به عنوان يك شركت و برند، بخشي از درآمد خودتان را به عنوان خيريه، به مراكز بيمارستاني كه در آن بيماران كرونايي وجود دارند بدهيد و كارهايي از اين قبيل. اين كاري است كه بسياري از برندها انجام داده اند به عنوان مثال، برند گوچي (Gucci) كه دو هفته اخير در اينستاگرامش صرفا درباره شستن دست ها و پست هايي درباره قرنطينه گذاشته است؛ 1 ميليون يورو به دولت براي مبارزه با كرونا كمك كرده است. اين موضوع خيلي مهم است؛ نه تنها به اين دليل كه يك برند اين موقعيت را دارد كه ارتباطات مثبت را با عموم مردم ايجاد كند؛ بلكه به اين دليل كه برند با استفاده از اينستاگرام، مي تواند تا ميليون ها فالوور داشته باشد و در صورتي كه شما به عنوان يك برند، چنين كارهايي را انجام دهيد؛ مخاطبين از شما ياد مي گيرند و سعي مي كنند تا آن ها هم به نوبه خودشان چنين كارهايي انجام دهند. همچنين در اين صورت ديدگاهي كه ان ها نسبت به شما پيدا مي كنند نسبت به گذشته بهتر و بهتر مي شود و بنابراين مي توانيد انتظار داشته باشيد كه هنگامي كه اين بحران به پايان رسيد؛ ميزان مخاطبين شما نسبت به گذشته افزايش زيادي داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.