8 توصيه مفيد كه به شما در زمينه برندينگ كمك مي كنند

۱۱ بازديد

 

شما به عنوان كارآفرين و موسس يك شركت، وقتي كه يك شركتي را تاسيس مي كنيد، يكي از مهم ترين موضوعاتي كه بايد درباره آن درنظر داشته باشيد؛ موضوع برندينگ مي باشد به اين دليل كه برندينگ يكي از مهم ترين و كليدي ترين پروسه هايي است كه به هنگام برپايي يك شركت بايد درنظر گرفت. هنگام انجام اين كار، خيلي مهم است كه درباره همه موضوعات جانبي آن فكر كنيد. از نوع لوگويتان گرفته تا نوع رنگ بكار رفته براي خطوط و غيره. شما همچنين بايد براي برند خودتان يك نامي را انتخاب كنيد كه به ياد ماندني باشد. برند شما بايد به گونه اي باشد كه با خودش يك پيام به ياد ماندني و مناسب را داشته باشد و همچنين تمام موضوعات مالي در آن حل شده باشد (موضوعاتي مانند مشكلات مربوط با نشان تجاري و غيره همگي بايد حل شوند)

ولي تمام اين ها تنها آغاز پروسه برندينگ مي باشند. در اين پست قصد داريم تا 8 توصيه را كه به شما كمك مي كنند تا پروسه برندينگ را براي يك شركت باكيفيت تر انجام دهيم؛ ارايه كنيم:

1) توجه كنيد كه مردم چگونه به شما نگاه مي كنند

يكي از مهم ترين نكته هايي كه در پروسه برندينگ بايد به آن توجه داشته باشيد اين است: وقتي كه يك برند شخصي را براي خودتان ايجاد مي كنيد، بايد به اين نكته توجه كنيد كه ديدگاهي كه ديگران نسبت به برند شما دارند، يكي از مهم ترين موضوعات است. در حقيقت ديدگاه ديگران نسبت به برند شما و آن گونه كه برند شما را مي بينند؛ مهم ترين و كليدي ترين نكته اي است كه در پروسه برندينگ بايد به آن توجه داشته باشيد. بنابراين، براي ساختن و رشد دادن برندتان، اولين كاري كه بايد بكنيد اين است كه بدانيد كه مردم درباره شما و برند شما چگونه فكر مي كنند. براي اين كه بدانيد كه ديگران درباره شما و برندتان چگونه فكر مي كنند مي توانيد نام برند خودتان را در وب سايت هايي مانند وب سايت گوگل سرچ كنيد و يا اين كه مي توانيد از گروهي از دوستانتان (كه فكر مي كنيد با شما صادق هستند) بپرسيد كه از شما يك تحليل صادقانه انجام دهند. همچنين مي توانيد از آن ها بخواهيد كه يك تحليل كاملي را از طرف شما از نظر ديدگاه افراد مختلف از برندتان داشته باشند.(كه مخصوصا انجام اين كار خيلي موثر است). در نهايت بايد كاري كنيد كه ديدگاهي كه مشتريان بالقوه نسبت به شما دارند تغيير پيدا كند. در صورتي كه چنين نكنيد، با مشكل مواجه خواهيد شد به اين دليل كه همان طور كه اشاره شد، برند چيزي است كه مرتبط با ديگران مي باشد و با آن ها مرتبط است. نيازي نيست كه آن را براي خودتان ايجاد كنيد. هدف از ايجاد يك برند اين است كه مردم آنرا قبول كنند نه خود شما!

2) پلتفرم آنلاين خودتان را بسازيد

يكي ديگر از كارهايي كه در اين زمينه مي توانيد انجام دهيد اين است كه پلتفرم هاي آنلاين خودتان را (منظور اين است كه وبلاگ ها و يا وب سايت ها و يا شبكه هاي اجتماعي؛ كه همگي به شكل آنلاين هستند) را بسازيد. با ايجاد كردن اين روش، مي توانيد در بالا بردن كيفيت برندينگ تاثير مثبت داشته باشيد. شما مي توانيد براي اين كار از شبكه هاي اجتماعي مانند توييتر، اينستاگرام، فيسبوك و يا لينكدين هم استفاده كنيد. شما براي اين كار حق انتخاب هاي زيادي داريد. مي توانيد شبكه اجتماعي را انتخاب كنيد كه به درد كارتان مي خورد. يكي از نكته هاي مهمي كه به هنگام آغاز كردن پلتفرم هاي آنلاين مرتبط با برندتان بايد درنظر داشته باشيد اين است كه نبايد انتظار داشته باشيد كه همه چيز به شكل ايده آل شروع شود؛ كار خودتان را از هر نقطه اي كه قرار است؛ شروع كنيد و نهايتا همه چيز حل خواهد شد. به هنگام برپايي اين پلفترم ها، بايد درنظر داشته باشيد كه:

- سعي كنيد اين كار را با دقت و به درستي انجام دهيد: انجام دادن اين كار بدون دقت مي تواند ضربه هاي جبران ناپذيري را به اعتبار برند شما بزند.

- صداي واحدي داشته باشيد (منظور اين است كه در تمام پلتفرم ها يك چيز را بگوييد) به عنوان مثال، در شبكه فيسبوك و شبكه اينستاگرام  وشبكه توييتر و غيره، تمام يك حرف را بزنيد.

- در تمام بخش ها، ايميل خودتان را ارايه كنيد. اين كار باعث مي شود تا راه هاي ارتباطي كه مردم بتوانند با شما ارتباط برقرار كنند؛ تقويت شود و ارتباط گيري با شما آسان تر شود.

- سعي كنيد طراحي را به شيوه اي به ياد ماندني و منحصر به فرد: هرچقدر كه بتوانيد به شيوه اي منحصر به فردتر اين كار را انجام دهيد؛ گوي سبقت را از رقابي خود ربوده ايد.

- هدف هاي خودتان را در اين شبكه هاي اجتماعي و پلتفرم هاي آنلاين مشخص كنيد. به درستي بيان كنيد كه هدف هايتان چيست.

- سعي كنيد با مخاطبين و مشتريان از طريق اين پلتفرم ها ارتباط برقرار كنيد: سعي كنيد به كامنت ها و نظراتي كه دارند پاسخ دهيد و با آن ها تعامل داشته باشيد

3) سعي كنيد در هر كاري كه مي كنيد، موضوع برندينگ شخصي (personal branding) را درنظر داشته باشيد

برندينگ شخصي بايد تبديل به بخش عمده اي از هر كاري كه مي كنيد شود. بايد در تمام بخش هاي زندگيتان اثر داشته باشد. برندينگ شخصي نه تنها در لباس هايتان، بلكه در هر رفتاري كه مي كنيد و نوع ارتباطاتي كه با افراد مختلف داريد بايد تاثير داشته باشيد.

برند شما بايد خودش را در چگونگي وبلاگ نويسي آنلاين شما نشان دهد. به عنوان مثال در صورتي كه شما به يك كنفرانسي دعوت مي شويد تا در اين كنفرانس سخنراني كنيد، بايد سعي كنيد دقيقا همان فردي باشيد كه خودش را به صورت آنلاين معرفي كرده است. اين موضوع خيلي مهم است به اين دليل كه در صورتي كه شما سعي كنيد فرد ديگري باشيد؛ اين موضوع خودش را نشان مي دهد!

4) ببينيد چه ويژگي باعث مي شود كه مشتريان به برند وفادار باشند

سعي كنيد تحقيق و بررسي كنيد و ببييند كه مشتريانتان به چه برندهايي از همه بيشتر وفادار مي باشند. به اين فكر كنيد كه برندهايي كه مشتريان به آن ها وفادار مانده اند داراي چه ويژگي هايي مي باشند. سپس، خودتان هم سعي كنيد تا به عنوان برند همين ويژگي ها را داشته باشيد. هركدام از اين برندها به دليلي معروف شده اند و به دليل مشتريان به آن ها وفادار مانده اند. اين دليل و ويژگي بدون ترديد يك ويژگي مثبت است بنابراين سعي كنيد تا از اين ويژگي تقليد كنيد و شما هم اين ويژگي را در برندتان داشته باشيد. در صورتي كه شما چنين ويژگي را داشته باشيد، مي توانيد انتظار داشته باشيد كهمشتريان به برند شما نيز وفادار باشند. وقتي كه چنين ويژگي هايي را پيدا كرديد؛ سعي كنيد تا بر اساس اين ويژگي ها، كار را ادامه دهيد به گونه اي كه شركتتان اين ويژگي را داشته باشد. فراموش نكنيد، تمام دارايي هاي شما (آن چه كه مربوط به شركت و سازمان است) و همچنين تمام ارتباطاتي كه با شركت ها و سازمان هاي مختلف ديگر داريد؛ بايد همگي نشانه اي از برند شما را داشته باشند.

5) سعي نكنيد تمام مردم با سليقه هاي مختلف را راضي كنيد!

يكي از مهم ترين نكته هايي كه در برندينگ بايد به آن توجه كنيد؛ اين است: شما هرگز نبايد همه مشتريان را راضي كنيد؛ در حقيقت چنين توانايي را هم نداريد! بنابراين سعي نكنيد كه براي همه، همه چيز باشيد! بايد ياد بگيريد تا بهترين برند ممكن را براي كاربران خاصي كه مدنظر داريد فراهم كنيد!اين نكته خيلي مهم است. شما به عنون فردي كه يك تجارتي دارد، نمي توانيد هر كاري بكنيد! اين موضوع را بايد به عنوان يك حقيقت قبول كنيد! بنابراين نمي توانيد بگوييد كه من سعي مي كنم تمام افراد را راضي كنم چون چنين چيزي وجود ندارد و موفق نخواهيد شد! بهتر است عده اي مشتريان را كه به نظرتان مشتريان ثابت شما مي باشند راضي كنيد. از خودتان نترسيد!

در طول اين كار نبايد از خودتان بترسيد! از خودتان واهمه نداشته باشيد! حتي اگر شما كاري مي كنيد كه بسياري از افراد راضي نيستند؛ باز هم از خودتان نترسيد. بدانيد كه هدف شما اين است كه يك تجارت براي خودتان تهيه كنيد و در اين تجارت پيشرفت كنيد؛ هدف شما اين نيست كه تمام افراد دنيا را راضي كنيد!!!

6) سعي كنيد ارزش ايجاد كنيد

بايد سعي كنيد در هر كاري كه مي كنيد، ارزش ايجا كنيد. منظور اين است كه، به اين فكر كنيد كه براي اين كه يك فرآورده خوبي ارايه كنيد؛ نياز به داشتن شركت اپل نداريد. حتي بسياري از فرآورده هايي كه در شركت هاي سطح پايين ساخته مي شوند؛ براي مشتريان ارزش زيادي ايجاد مي كنند. بنابراين سعي كنيد كه در كارتان ايجاد ارزش كنيد و به اين فكر نكنيد كه براي اين كه براي مشتريان ارزش ايجاد كنيد؛ نياز داريد تا فرآورده هايي ماورايي ايجاد كنيد چون چنين تفكري درست نمي باشد. وقتي كه مي خواهيد به ارزشي كه قرار است اضافه كنيد فكر كنيد؛ از خودتان سوالاتي مانند سوالات زير را بپرسيد:

- چه چيزي قرار است باعث شود كه فرآورده من، خدمات من و به طور كلي شركت من از شركت‌هاي ديگر متمايز شود؟

- قرار است شركت و سازمان من چه ارزش هايي را ايجاد كنيد و آيا اين ارزش ها با ارزش هايي كه بوسيله رقباي من ايجاد شده اند متفاوت مي باشند؟

- اين ارزش ها چه اثراتي بر روي احساسات مشتريان مي گذارند؟

- آيا آن چه را كه من براي مشتريانم توليد مي كنم، و ارزشي كه برايشان ايجاد مي كنم، نسبت به قيمتي كه من مي پردازم، كافي است؟

- آيا برند من با ارزش هايي كه قرار است ايجاد كنم همخواني و هماهنگي دارد؟

7) سعي كنيد با برندهاي قوي ارتباط برقرار كنيد

به طور كلي وجود "رقيب" در كار مي تواند باعث پيشرفت ما و يا پسرفت ما شود. به عنوان مثال دو دانش آموز را تصور كنيد كه در يك كلاس درس مي خوانند. دانش آموز اول، افرادي را به عنوان دوست انتخاب مي كند كه از نظر درسي از او پايين تر هستند. دانش آموز دوم، افرادي را انتخاب مي كند كه درسشان از او بهتر است. بديهي است كه دانش آموز اول نسبت به دانش آموز دوم از نظر تحصيلي پيشرفت كمتري مي كند! اين موضوع به اين دليل است كه دانش آموز اول احساس مي كند كه نسبت به دوستاني كه دارد (كه با آن ها احساس رقابت داشته است) كمي ندارد و بنابراين مي تواند با راحتي احساس كند كه نيازي به درس خواندن بيشتر ندارد. اما اوضاع براي دانش آموز دوم متفاوت است. اين دانش آموز به اين دليل كه در كنار افرادي قرار گرفته است كه از نظر تحصيلي از او بالاتر هستند؛ احساس مي كند كه براي بالا كشيدن خودش و قرار گرفتن در سطح آن ها، نياز به تلاش بيشتري دارد. بنابراين سعي مي كند تا بيشتر از گذشته تلاش كند. اين وضعيت براي شركت ها هم وجود دارد. برند شخصي شما، وقتي كه با برندهاي ديگر ارتباط داريد؛ ممكن است تقويت شود  و يا تضعيف گردد. بنابراين سعي كنيد براي ارتباط گرفتن، برندهايي را انتخاب كنيد كه از برند شما قوي تر مي باشند. اين كار باعث مي شود كه سطح برند شما هم به همان اندازه بالا برود. بنابراين اين نكته را درنظر داشته باشيد كه گشتن به دنبال برندهاي بزرگ، باعث مي شود كه بالا برويد.

8) سعي كنيد هوشياري برند (brand awareness) خودتان را بالا ببريد

آخرين موردي كه در اين جا مورد بحث قرار مي گيرد، مربوط به بالا بردن هوشياري برند مي باشد. شما براي اين كه هوشياري برند خودتان را بالا ببريد؛ نياز به استفاده از تكنيك هاي مختلفي داريد به عنوان مثال مي توانيد برنامه بازگشتي  (referral program) براي خودتان ايجاد كنيد و يا اين كه سعي كنيد اينفوگرافيك ايجاد كنيد و از آن ها در جهت افزايش هوشياري برند كمك بگيريد و يا اين كه سعي كنيد در شبكه هاي اجتماعي فعال تر شويد و در اين شبكه ها رقابت هايي ايجاد كنيد و غيره.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.