داستان برند شدن شركت گوگل را ميدانيد؟!

۱۰ بازديد



اگر دقت كرده باشيد يكي از بزرگترين شركت هايي كه هرگز به اين سادگي ها نمي توان نام و خدماتش را از ذهن كاربران پاك كرد، گوگل است. گوگل شركتي است كه قرار است صد ها و هزاران سرويس به كاربران دنياي مجازي ارائه دهد با اين حال آيا تا كنون دقت كرده ايد كه گوگل چگونه برند شده است؟


 مهم ترين چيزي كه در بكار گيري اين لوگو به چشم مي آيد، خلاقيتي است كه در عين سادگي به مناسبات مختلف با اين لوگوي ساده تركيب مي شود و موجب مي شود كه كاربر، با ديدن آن، مناسبات را ياد آور باشد.

 فرض كنيد براي عيد نوروز گوگل چگونه اين لوگو را تزيين مي كند:


يكي ديگر از روش هاي منحصر به فرد در برندسازي گوگل اين است كه به كارمندانش استراحت هاي ويژه مي دهد و از آن ها مي خواهد طي فرصت ارائه شده به روياپردازي بپردازند و طرح هاي جديد و ايده هاي نو بوجود آورند تا هر چه سريع تر به هدف خود نايل شود. از اين روست كه هر روز شاهد سرويسها و تغييرات و به روزرساني هايي از گوگل هستيم كه هر يك كاربردي تر از ديگري است. اين موجب شده كه گوگل براي كاربر مفيد باشد و در ذهن ها بماند.


گوگل، غول موتور جستجوي دنيا پس از رقابتي چند ساله سرانجام اپل را شكست داد و به باارزش‌ترين برند جهان تبديل شد.

داستان برند

لري پيچ و سرگي برين ، زماني كه  در دانشگاه استنفورد بر روي پروژه‌هاي دكترا خود كار مي‌كردند، موتور جستجوگر گوگل را نوشتند،  در آن زمان سرويس ياهو فقط بر اساس تعداد هر چه بيشتر كلمات كليدي در سايت‌ها  آن‌ها را رتبه‌بندي مي‌كرد، اما اين دو نابغه توانستند با الگوريتم جستجوي گوگل دنيا را در سال ۱۹۹۸ متحول كنند.

 الگوريتم جديد آن‌ها رابطه بهتري ميان وب‌سايت‌ها برقرار مي‌كرد كه  PageRank  ناميده مي‌شد و بر اساس لينك‌هاي بهينه  سايت‌ها را رتبه‌بندي مي‌كرد. آن‌ها اسم سايت خود را Google  گذاشتند كه برگرفته از  كلمه Googol به معني يك  و ۱۰۰ تا ۰ جلوي آن است، كه اشاره به حجم بالاي  اطلاعات كه  توسط موتور جستجوگر گوگل جستجو مي‌شود دارد.



اولين سرمايه‌گذاري كه بر روي گسترش گوگل انجام شد قبل از  تأسيس آن و توسط شخص خوش‌ فكر و علاقه‌ مند به تكنولوژي  ANDY Bechtolsheim  با سرمايه ۱۰۰ هزار دلار شروع شد، جالب است بدانيد در همان سال ۳ سرمايه‌گذار باهوش ديگر يعني جف بزوس (بنيان‌گذار شركت آمازون)، ديويد چريتون (استاد دانشگاه علوم كامپيوتر دانشگاه استنفورد) و رام شريرام (كارآفرين) بر روي گوگل سرمايه‌گذاري كردند. 


 در يك  واقعيت خنده‌دار آن‌ها همانند همه كارآفرينان عصر تكنولوژي اولين محل كار خود را يك گاراژ انتخاب كردند، تا همه هزينه‌ها را صرف تبليغات كنند.


سهم نسبي بازار گوگل در سال ۲۰۱۶ ۴۹/ ۶۷ درصد از دنياي اينترنت بوده است كه تفريبا ۷ برابر نزديك‌ترين رقباي خود يعني YAHOO  و BING  و در همين سال بوده است.  و درآمدي معادل ۵۹ميليارد دلار در سال كسب كرده است. اما مجددا گوگل در سال 2017 جاي خود را به اپل داد.در حال حاضرساندار پيچاي اداره شركت گوگل را بر عهده دارد وسرگئي برين و لري پيچ ، به صورت مشترك مالك و مؤسس شركت آلفابت (كه شركت گوگل نيز زير مجموعه آن هست) را برعهده دارند.

مأموريت شركت گوگل

ماموريت گوگل” دستيابي به اطلاعات جهاني و قابل‌دسترس قرار دادن و مفيد كردن آن براي همه دنيا” است كه هميشه به آن عمل كرده  و در جهت بهبود عملكرد خود اقدام كرده است.

شعار و فرهنگ‌سازماني در  گوگل

فرهنگ سازماني در گوگل با مفاهيمي چون «شما مي‌توانيد بدون شرارت پول به دست آوريد»، «شما مي‌توانيد بدون كت و شلوار جدي باشيد» و «كار كردن بايد چالش‌انگيز و چالش بايد شوخي و سرگرمي باشد» استوار است تا كاربران با بالاترين خلاقيت و در محيطي سرگرم كننده بالاترين عملكرد از خود را داشته باشند.يكي از سياست‌هاي جالبي كه براي ارتقاي عملكرد كاركنان در گوگل به كار ميرود اين است كه آنان اجازه دارند ۲۰ درصد از زمان كاري خود را صرف انجام پروژه‌هاي شخصي خود كنند و تنوع كاري را چاشني كار روزانه خود كنند.




اصلي ترين استراتژِي گوگل براي تبليغات چيست ؟

مشتاقتان تكنولوژي از  تبليغات دهان‌ به‌ دهان  فريفته گوگل مي‌شوند و حاضرند مبالغ هنگفتي را صرف استفاده از سرويس‌هاي جديد گوگل كنند تا لذت استفاده از فنّاوري‌هاي جديد را پيش از ديگران ببرند. البته بهتر است بگوييم مشتاقان تكنولوژي  ثروتمند ، حاضرند  به طور ميانگين بيش از ۲۵۰ دلار بر روي  گوگل صرف كنند.  عينك گوگل در ابتدا براي عده كمي كه همان عاشقان تكنولوژي بودند، ساخته شد. اين علاقه‌مندان همه‌جا از عينك گوگل سخن گفتند از فيس‌بوك وبلاگ‌ها و توييتر و…

اين بخش از مشتريان گوگل، به‌عنوان تأثيرگذاران گوگل شناخته مي‌شوند،  گوگل باهدف قرار دادن اين تأثيرگذاران، قادر به گسترش  تبليغات دهان‌ به‌ دهان و ترغيب مرم عادي به استفاده از سرويس‌هايشان  هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.