استراتژي داستان نويسي راهي براي رشد برندها

۱۰ بازديد

 

 

نوشتن تاريخ درباره كمپاني آسان است. اين كه درباره تاريخ تاسيس كمپاني و افرادي كه از ابتدا رهبر آن بوده اند و اين كه فرآورده هايي كه توليد مي كند چيست بنويسيد، كار آساني است. ولي اين كه يك داستان جذاب درباره آن بگوييد كه مشتريان را به خريد از اين كمپاني تشويق كند، ممكن است به اين آساني ها هم نباشد!

 ليا كوميكو (Leah Komaiko)، مشاور برند و نويسنده كتاب كودكان است. او تقريبا 20 داستان براي كودكان نوشته است (از جمله داستان آني باناني و غيره). با اين كه او در كار نوشتن كتاب براي كودكان موفق بوده است و در اين كار مشهور شده است، ولي مي گويد كه پيدا كردن موفقيت براي نويسندگان امروزي نسبت به بيست سال پيش، به مراتب سخت تر مي باشد.

 او مي گويد:

 " داستان هاي كودكان يك حيطه وسيع و گسترده اي است. افرادي كه در اين زمينه كار مي كنند مي توانند هرچه دوست دارند بنويسند. من هميشه مي خواستم براي كودكان بنويسم. ولي در ابتدا فكر مي كردم كه اين كار راحت است چون طرف مقابل يك كودك است! ولي اشتباه مي كردم؛ چون اين كار خيلي مشكل تر از آني بود كه فكرش را مي كردم. و اكنون هم خوشحالم كه از اين كار درآمده ام!"


اين كه فردي از نوشتن كتاب داستان براي كودكان تبديل به يك مشاور برند شود، به نظر كمي عجيب مي آيد. در نگاه اول طي كردن چنين مسيري به نظر غيرعادي است. ولي اگر خوب به قضيه نگاه كنيد، مي بينيد كه اين كه چگونه براي يك مخاطب جوان بنويسيد و اين كه با مشتريان صحبت كنيد، شبيه به هم هستند!

ليا مي گويد: "من داشتم در نيويورك زندگيم را مي كردم كه متوجه شدم كه از نظر بودجه كسري دارم و نياز به درآمد بيشتري دارم. چون با اين كه در آن زمان سه كتاب تازه چاپ شده داشتم ولي باز هم درآمد من خيلي كم بود. بنابراين نزد يكي از ويراستارهايم رفتم و موضوع را با او در ميان نهادم. او به من پيشنهاد جالبي كرد.

 او از من خواست تا به عنوان يك مشاور برند كار كنم! و سپس مرا به اين كمپاني كه هم اكنون در آن كار مي كنم معرفي كرد! من كه خيلي استرس داشتم به او گفتم كه ببين من يك نويسنده كودكان هستم! من نمي توانم در زمينه برند و مشاوره برند فعاليت كنم! 

او به من گفت كه اين گونه نيست و من اين توانايي را دارم. او به من گفت كه ايده ها و پيام ها و داستان ها و استراتژي هاي زيادي دارم كه مي تواند براي رشد كمپاني موثر باشد او همچنين به من گفت كه در صورتي كه با او همكاري كنم، درآمد زيادي خواهم داشت! او گفت مي مي توانم از داستان هايي كه در ذهن دارم استفاده كنم تا مشتريان را تحت تاثير قرار دهم! من آن موقع مفهوم حرف او را درك نكردم ولي اكنون درك مي كنم!"

داستان از اين قرار است كه كمپاني هاي كوچك و بزرگ، گاهي براي توضيح دادن و بيان كردن "ارزشي" كه قرار است به بازار اضافه كنند، با مشكل مواجه مي شوند. به عنوان مثال يك كارآفرين را فرض كنيد كه مي خواهد دباره ارزشي كه برندش ايجاد كرده است و فعاليت هايي كه انجام مي دهد، مطالبي را عنوان كند. و يا يك كمپاني بزرگ را فرض كنيد كه مي خواهد به اصطلاح يك نماي "360 درجه اي" از دورنماي شركت و سازمانش بدهد.  در چنين شرايطي، يك فردي كه به عنوان نويسنده براي كودكان فعاليت مي كند، مي تواند به شكل نزديكي با افراد ارتباط برقرار كنيد. به اين دليل كه چنين فردي بهتر از سايرين شيوه ارتباط گيري با افراد مختلف را مي داند. چنين فردي نسبت به فردي كه چنين توانايي هايي را ندارد، بهتر مي تواند توجه مشتريان را به خودش جلب كند.

ليا مي گويد: "من كم كم با عشق ورزيدن و دوست داشتن كتاب هاي كودكان كار را شروع كردم و كم كم سعي كردم با حدود 150000 كودك در كشورم ارتباط بگيرم. احساس مي كنم كه اين ارتباط گرفتن با كودكان اين زمينه را براي من ايجاد كرد كه بتوانم به عنوان يك مشاور برند هم موفق باشم. بنابراين بر اين باورم كه افرادي كه مي توانند ارتباط خوبي با افراد ديگر و به ويژه كودكان داشته باشند، مي توانند در كار مشاوره برند موثر واقع شوند."

در يك داستان ساده و كودكانه، معمولا قهرمان داستان به يك سفر هيجان انگيز مي رود و معمولا اين كار را آزادانه و جدا از چشمان نگران پدر و مادرش انجام مي دهد. داستان هايي مانند داستان هري پاتر، داستان هاي نارنيا و BFG را درنظر بگيريد. در اين داستان ها، قهرمان داستان خودش يك سفر هيجان انگيز را انجام مي دهد.

اين كار دقيقا همان كاري است كه در مشاوره برند انجام مي شود. چون در برند هم مشتريان به يك سفر خارق العاده مي روند و در اين سفر خارع العاده با ما همراه مي شوند. به عنوان مثال برند Nike مي خواهد كه افراد ورزشكار شوند و يا اين كه برند Apple مي گويد كه مي خواهد كيفيت زندگي مشتريانش را با استفاده از فرآورده هايش ارتقا دهد. و يا Amazon مي خواهد به مردم كمك كند تا هر آن چه را كه مي خواهند به صورت آنلاين پيدا كنند و بخرند.


در زير نمونه هايي از برند هايي را كه از طريق كتابهاي داستاني به دنياي برندينگ وارد شده اند را به شما نشان ميدهم:

 

 


ليا عقيده دارد:

 "آن چه كه باعث مي شود كه يك كودك كتاب شما را از ميان ده ها و ده ها كتاب در قفسه بردارد، همان چيزي است كه منجر مي شود كه يك فرد از ميان ده ها برند، برند شما را انتخاب كند. اين همان احساس سفري است كه مشتريان مي توانند در كارشان انجام دهند. بنابراين من احساس كردم كه به عنوان يك فردي كه در داستان نويسي مهارت دارم، مي توانم به برندها به عنوان مشاور كمك كنم و كاري كنم كه مشتريان آن ها بتوانند برند آن ها را انتخاب كنند. من به مردم كمك مي كنم تا به شيوه اي خلاقانه و استراتژيك، براي انتخاب كردن برند مورد نظر، اقدام كنند."

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.