لوگو نقش مهمي در رشد و ارتقا يك شركت دارد. امروزه اكثر مردم نسبت به محصولي كه مي خرند يا خدماتي كه دريافت مي كنند آگاه هستند. علاوه بر كيفيت، مشتريان به ديگر جنبه ها مانند مسئوليت اجتماعي، سازگاري با محيط زيست و هويت نام تجاري توجه مي كنند.
در طول سالها، از يك نام تجاري بيشتر از يك نشان استفاده مي شود . در واقع اين نشانه ها، يك حافظه ي بصري و تاريخچه اي براي شركت به وجود مي آورند كه منعكس كننده ي سنت ها ، ارزش ها و ويژگي هاي رقابتي است.
هنگامي كه به لوگوي خاصي فكر مي كنيد متوجه مي شويد كه خاطرات و اطلاعات خاصي در ذهن شما نقش بسته مي شود. براي مثال ، هنگامي كه به لوگوي طلايي رنگ مك دونالد فكر مي كنيد نا خود آگاه به ياد چيزبرگرهاي آبدار و خوشمزه مي افتيد.
يا هنگامي كه لوگوي BMW را مي بينيد ذهن شما يك ماشين شيك را مسجم مي كند كه صاحب آن داراي سطح اجتماعي بالايي است. علاوه بر اين ، يك لوگو به ذهن شما در رابطه با محصول و شركتش شكل مي دهد.
در اين پست سعي داريم كه شما با برند هاي معروف و لوگو هاي آنان آشنا شده و شروع به ساخت برند شخصي خود كنيد.
ماجراي برند اسب «فراري»
يكي از معروفترين كارخانههاي اتومبيلسازي كه محصولات آن از گرانقيمتترين اتومبيلهاي دنيا است و تمام علاقهمندان سرعت در دنيا با اين كارخانه آشنا هستند، «فراري» است. لوگوي مربوط به اين شركت يك اسب بلند شده روي ۲ پا در يك زمينه زرد رنگ است كه معمولا حروف S F به علامت «Scuderia Ferrari» در پايين آن مشاهده ميشود.
اسب ايستاده كه در تمام لوگوهاي فراري ديده مي شود، اولين بار بر روي هواپيماي جنگنده در جنگ جهاني اول با خلباني «فرانچسكو باراكا»، يكي از بهترين خلبانان ايتالياي نقش بسته بود.
اين آرم در حقيقت مربوط به يك خلبان بسيار ماهر ايتاليايي در جنگ جهاني اول است كه هميشه اين آرم را بر روي هواپيماهاي خود ترسيم ميكرد.
رنگ زرد لوگوي فراري مربوط به پرچم شهر مودنا، زادگاه بنيان گذار فراري است.
برند مزدا
«آرم» مزدا چيزي شبيه يك لاله خوش فرم و نمايانگر بال هاي باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت ۷ به معناي ابتكار، درك هدف و لطافت است.
برند اپل Apple
لوگوي اپل توسط رونالد وين ، يكي از بنيانگذاران اپل ، طراحي شده است.ايده ي پشت اين لوگو كشف انقلاني گرانش توسط نيوتن بود. همراه با لوگو نام كامل شركت (Apple Computer co ) نيز بود. استيو جابز پس از مدتي خواستار تغيير لوگو شد و در سال ۱۹۷۷راب جانوف لوگويي در قالب سيب رنگارنگ طراحي كرد و به جاي نام شركت فقط نام اپل را نوشته شد.
هدف لوگو جديد جذب مخاطبان جوان و نشان دادن توانايي منحصر به فرد كامپيوتر براي نشان دادن رنگ ها بود.ممكن است اين سوال براي شما پيش بيايد كه چرا يك سيب گاز زده ؟ پاسخ آن خنده دار است زيرا اين كار براي جلوگيري از اشتباه بين سيب و گيلاس انجام شده است.
در سال ۱۹۸۴، با راه اندازي مكينتاش اپل ، اين غول تكنولوژي تصميم گرفت حالا كه اپل به اندازه ي كافي معروف شده است اسم اپل را از لوگو حذف كند و اين چگونگي حذف نام شركت از لوگو است. از سال ۱۹۸۴ ، اپل به لوگوي خود وفادار است و تنها طرح و سايه هايي در آن ايجاد مي كند.
كنون Canon
تنها طرفداران كنون ميدانند كه لوگوي اصلي كانن الهه رحمت و احترام بودايي ها را نشان مي دهد . علاوه بر اين ، اين الهه نام خود را به اولين دوربين كانن قرض داده است . در سال ۱۹۳۵ ، اين شركت ژاپني با يك موفقيت عظيم ، توليد خود را افزايش داد و هويت نام تجاري خود را اصلاح كرد. در نتيجه در سال ۱۹۵۶ ، لوگوي قرمز رنگي طراحي كرد كه در حال حاضر همه آنرا مي شناسد.